tirsdag 4. mai 2010

Yoga og søvnproblemer

De fleste har hatt en natt med dårlig søvn. Hos enkelte er søvnproblemene tilstedet hver natt. Det kan være forskjellige årsaker til at man sliter med dårlig søvn. De som opplever dette i en lenger periode, sier man at har et kronisk søvnproblem.



Jeg har selv slitt med dårlig søvn i en periode på ca 5-6 år. Jeg hadde hatt det så lenge at jeg trodde det var noe fysisk galt med kroppen min. Jeg brukte 2 til 3 timer på å sovne, når jeg først sovnet våknet jeg flere ganger i løpet av natten, og jeg våknet 2 timer før jeg skulle. Så til sammen fikk jeg 3 timer med elendig søvn i løpet av en natt. Jeg følte meg sliten og uopplagt gjennom hele dagen, og det eneste jeg tenkte på eller snakket om, var hvor dårlig søvn jeg hadde. Jeg gruet meg til hver kveld siden jeg viste at jeg ville få en like ille natt igjen.

I Norge lider ca 10 til 15 prosent av befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer.

Yoga er en av grunnene til at jeg kom meg ut av den onde sirkelen jeg var i. For noen år tilbake kom jeg over en artikkel som het ” Kundalini Yoga for conquering sleep”. I artikkelen står det om en serie øvelser som skal gi en bedre søvn. Øvelsene skal repeteres hver dag over en hvis periode.

Jeg hadde ingen ting å tape, men alt å vinne på å prøve ut stillingene. Etter bare noen uker med øvelsene ble søvnen min bedre. Jeg sovnet tidligere, sov dypere under natten og jeg våknet først når klokken ringte.

Sliter du meg søvnen kan jeg anbefale disse øvelsene på det varmeste. Øvelsene krever innlevelse, pågangsmot og utholdenhet. Resultatene vil komme, men de kommer ikke med en gang. Når jeg begynte med dem tenkte jeg ”Jeg kan like godt bruke en time på yoga før jeg legger meg, enn å ligge våken i tre timer før jeg sovner”.

Øvelsene finner du her: Kundaliniyoga for bedre søvn. Tykke til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar