søndag 9. mai 2010

Vegetar og Raw food


Det sies at en ekte yogi kun spiser vegetarmat. Denne livsstilen kan være vanskelig å følge for folk som lever i vesten. Vi er vant med å bruke kjøtt som hovedingrediens og har lite eller ingen grønnsaker til måltidene.

Selvsagt kan man gjøre yoga selv om man ikke er vegetarianer. Hovedformålet med vegetar sidene er å inspirere til å smake og prøve noe nytt. Det finnes et hav av ulike vegetar oppskrifter. Jeg ønsker å dele de jeg verdsetter mest.

Hvorfor velger jeg vegetar og raw food.

Jeg elsker vegetar og raw food, det er pga den gode følelsen og energien jeg sitter igjen med etter at jeg har spist. Når jeg spiser vegetarmat eller raw food, kjenner jeg at kroppen min har godt av maten og jeg føler at kroppen fylles med liv/energi. I motsetning til når jeg spiser kjøtt med pasta/ris/poteter kan jeg føle meg tung, slapp og trøtt etter inntaket.


Mennesker og dyr er avhengige av mat for å overleve. Vi er nødt til å spise for å få energi i kroppen. Når jeg spiser mat så velger jeg den maten som gir meg mest energi. Ikke i form av at den har høy GI eller høyt sukker innhold, men at den gir energi og ikke tapper meg for energi.




I vesten er det mange som lider av allergier og andre livsstilssykdommer. Jeg tror at mange av disse sykdommene kunne vært unngått ved å spise sunnere. Tidsklemma gjør at mange velger enkle løsninger når man skal lage mat. Halv og hel fabrikkert mat, er mat som så å si er ”dødt”. Det inneholder nesten ingen livskraft, men er rik på E-stoffer og andre tilsettingsstoffer.

Før fikk jeg vondt i magen etter at jeg hadde spist. Jeg hadde sensitiv hud og fikk ofte elveblestsutslett. Jeg hadde migrene 1 gang i uka og jeg ble syk 2 ganger i året. For 5 år siden endret jeg kostholdet mitt radikalt. Jeg kuttet ut hvetemel, sukker og melk. Etter omleggingen, er jeg blitt kvitt alle plagene og jeg har ikke blitt syk en eneste gang.

Mitt ønske er å vise at sunn mat kan smake fantastisk godt og at det å legge om kostholdet kan være gøy og kreativt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar