mandag 26. april 2010

Yogastudioer i Oslo, Asthanga yoga Oslo



Senter: Ashtanga yoga Oslo
Adresse: Schweigaardsgate 30, 0191 Oslo
Instruktør: Vibeke
Hjelpeinstruktør: Hanne
Drop in: 180 kr
Lån av matte: 10 kr
Time: Ashtanga, Mysore

Jeg våknet tidlig i dag og bestemte jeg meg for å prøve et av Oslos Ashtanga yoga sentrene. Jeg søkte på nett og fant Ashtanga yoga Oslo.

Jeg hadde litt problemer med å finne fram, jeg gikk rett forbi inngangen deres. Jeg lette etter et skilt med deres logo. På inngangen deres står det ” Bjørvika Fysioterapi & Kiropraktor”. Så se etter det om du skal besøke dem.

Når jeg endelig kom fram ble jeg møtt av en hyggelig dame bak skranken. Hun hjalp meg med å finne et produkt som ville passe meg. Jeg hadde tenkt til å kjøpe et klippekort med 12 klipp til 1800 kr, og hun anbefalte meg å kjøpe et billigere kort med 12 klipp men til prisen av 980 kr.

Jeg prøvde en Mysore time. Det vil si at man gjør Ashtanga serien for seg selv. Instruktøren er i rommet og hjelper deg inn og ut av stillinger, samt gir deg veiledning.

Når jeg kom til yogarommet var det mange som allerede var i gang med serien. Siden jeg aldri hadde vært på senteret før synes jeg at jeg burde ha fått bedre oppfølging på hvor utlåns utstyr lå. Jeg kom inn i rommet og viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg så noen matter til slutt, og gikk bort til dem. Mange av dem så private ut, etter litt oppdaget jeg noen som så ”slitte” og like ut. Jeg tok en av dem og håpet et det var dem som var til utlån.

Jeg rullet ut matten og så fram til å praktisere yoga. Det tok ikke lang tid før Vibeke kom bort til meg, ønsket meg velkommen og hilste på meg. Jeg presenterte meg som Jenny. Hver gang hun kom bort til meg for å gi meg ”hands on”, brukte hun navnet mitt. Det ga meg en posetiv følelse :) Veldig bra Vibeke.

Etter ca 20 minutter inn i første serien kom det inn en hjelpeinstruktør. Jeg ble veldig imponert over hvor mye ”hands on” vi fikk, selv om det var ca 20 stykker i rommet. Vibeke og Hanne støttet, dyttet, dro og hjalp til slik at jeg kom dypere inn i stillingene. Tydelig at begge instruktørene praktiserer Ashtanga jevnlig, og at de har kunnskap om det de underviser.

Når jeg var ferdig og skulle legge meg ned i savasana /lik stillingen. Kom Vibeke bort og spurte om jeg ville ha et teppe. Jeg takket ja, og hun hentet og la teppet over meg.

I garderoben var det tydelig at alle kjente hverandre. De snakket om felles venner, hva de hadde gjort, og om hvem som skulle være med bort til ”Evita” cafe. Garderoben var veldig liten, jeg var tett innpå folk jeg fikk en følelse av var husvarme på senteret. Siden alle i garderoben kjente hverandre, måtte de vite at jeg var ny på senteret. Jeg savnet litt at noen skulle ta initiativet og prate med meg også, eller i det minste invitere meg til ”Evita”. De som skulle på cafe’en dro, og jeg ble igjen i garderoben med en dame. Vi kom i prat, hun fortalte om hvor flink hun var til å praktisere yoga, sykle til jobben, og at jeg burde dra til cafe ”Evita” der de andre hadde dratt for 5 minutter siden. Jeg takket for invitasjonen, og bestemte meg for å vente litt, til jeg blir litt mer husvarm som de andre.

Når jeg besøker ulike sentere legger jeg vekt på og gir terningkast etter:

1. Dyktigheten til instruktørene
2. Lokalene
3. ”Hands on”
4. Opplevelsen \ inntrykket jeg sitter igjen med etter timen.


1. Instruktørene får topp poeng for dyktighet. De var flinke og jeg følte meg trygg på veiledningen de ga. 6 poeng.

2. Lokalene var lyse og fine. Jeg trekker dem litt, pga manglende skilting, og ingen veiledning for yogautstyret. I tillegg kunne man høre og se bussene \ trikkene som kjørte forbi. 2 poeng.

3. På ”Hands on” for de topp terningkast. At Vibeke fikk meg til å føle meg spesiell, ved å huske navnet mitt teller også. 6 poeng

4. Når jeg dro fra senteret hadde jeg en veldig positiv følelse i kroppen. Jeg var glad for at jeg hadde valgt "Ashtanga Yoga Oslo", glad for at jeg kjøpte meg et mnd kort, og gleder meg veldig til neste gang jeg skal dit, som allerede er i morgen tidlig. Kanskje jeg ender opp på ”Evita” cafe. 6 poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar